Ik wil weer slapen

Marjolein Akkerman, kinderslaaptherapeute

T 06 417 432 89

E info@atherapeuten.nl

Kinderen die slapen

en kinderen die niet slapen:

  • Inslaap-doorslaap- en vroeg wakker problematiek;
  • ​Kinderen die “hele nachten” wakker zijn;
  • ​Huilbaby’s;
  • ​Kinderen die bedplassen;
  • ​Pubers met verlate slaaptijden en social jetlag;
  • ​Ouders die helemaal aan het einde van hun latijn zijn;
  • ​Slaapproblemen door (geen) grenzen stellen/accepteren;
  • ​Slaapproblemen door slechte slaapcondities/slaapvoorwaarden;
  • Slaapproblemen door angsten, pijn, onrust, stress, emoties…etc.

Als je kind niet wilt slapen is dat niet alleen vervelend voor je kind, maar ook voor
jou als ouder.

We hadden dit veel eerder moeten doen

Onze dochter sliep anderhalf jaar lang erg slecht. We hebben toen de knoop doorgehakt om hier iets aan te veranderen. Zo kwamen we bij Marjolein terecht. Vanaf het eerste moment waren de tips heel duidelijk en erg fijn! Ook konden we gedurende de week onze vragen nog aan haar stellen. Uiteindelijk zijn we nu anderhalve maand verder en slaapt onze dochter echt heel goed. We hadden dit veel eerder moeten doen!

Vroeger hadden ze de 3 R-en regel; rust, regelmaat en reinheid/ritme. En eigenlijk is dat een fantastische regel. Veel slaapproblemen zijn terug te herleiden naar deze regels.

Hoeveel uur zit je kind op het beeldscherm?
Speelt je kind genoeg buiten of komt hij genoeg toe aan lichaamsbeweging?
Hoe vol is de agenda gepland?
Is er voldoende rust bij jullie in huis, als ouder(s) en bij je kind?
Is nee ook nee?
Is er een vast dag en nacht ritme?

Te kort slapen en onregelmatig slapen vormen een risico voor de gezondheid van een kind

  • Het beïnvloedt de groei en ontwikkeling
  • Het geeft een groter risico op overgewicht
  • En ook heeft het invloed op het gedrag van je kind.
  • Snel humeurig, boos, huilt snel of algeheel niet lekker in zijn/haar vel.
  • Slechte concentratie, het gaat niet lekker op school

Bij de eerste afspraak nemen we een vragenlijst door (vooraf opgestuurd per mail). Aan de hand hiervan halen we de belangrijkste angels eruit. Waar gaat het mis?
Vervolgens gaan we daarmee aan de slag. Vaak ligt het ‘probleem’ niet alleen bij je kind en kan het ook belangrijk zijn om als ouder het anders aan te pakken.

Meer over slapen van een baby, dreumes of kleuter en praktische informatie vindt u hieronder. Klikken opent het infoblokje, u blijft op deze pagina.

Vanaf 9 maanden gaan kinderen beseffen dat ze alleen “achter gelaten” worden. Dit kan huilbuien veroorzaken. Wat doe jij als je dreumes huilt in zijn bed? Haal je hem uit bed? Leg je hem bij jezelf in bed?

Voor kinderen tot 6 jaar zijn er verschillende methodes om je kind te leren hoe ze zelfstandig in slaap kunnen vallen. Samen gaan we kijken welke methode het beste bij jullie als ouders past. We maken een plan en ouders bereiden zich voor op de “strijd”.  Meestal merk je binnen een week verandering in het slaapgedrag en kan jij je avonduren weer besteden zoals je dat graag zou willen.

blank

Hoeveel slaap is er nodig?

Pas geboren baby’s slapen gemiddeld 16-18 uur verspreid over de dag en nacht. Je kindje was in de buik gewend om in slaap gewiegd te worden als mama actief was. Ben je als mama in rust dan wordt de baby in je buik juist wakker.

Als je baby pas geboren is, wordt er om de 3 uur gevoed en is er nog geen regelmaat in het slapen. Ze zijn steeds 45 tot 60 minuten wakker. Slaap is  heel belangrijk voor zijn ontwikkeling en groei. Tijdens het slapen scheidt de hersenklier aan de basis van de hersenen groeihormonen af.

Huilbaby

Wanneer een baby van 6 weken tot 3 maanden meer dan 3 uur per etmaal huilt gedurende meer dan 3 weken en meer dan 3 dagen per week dan spreekt je van een huilbaby. (de 3x3x3 regel) Na 3 maanden excessief huilen wordt het huilen meestal minder of is het voorbij.

Als je baby zoveel huilt, kan dit een grote impact hebben op jou als ouders en op de relatie met je baby. Als ouder wil je dat je kindje zich fijn bij je voelt en je wil je je baby kunnen troosten als het huilt. Als dit niet lukt, ontstaat er bezorgdheid over de oorzaak van het huilen of ga je twijfelen aan je eigen capaciteiten als vader of moeder. Andere gevolgen kunnen zijn: onnodig medicatiegebruik, voedingswisselingen, stoppen met borstvoeding, verlies van plezier in het ouderschap, stress en vermoeidheid bij ouders en kind, verstoorde hechting, negatief effect op de partnerrelatie en een verhoogd risico op kindermishandeling. De methode van dr. Karp biedt uitkomst.

Koliek huilen

Er kan ‘koliek’ huilen optreden bij baby’s vanaf 2-3 weken oud. ‘Kolieken’ zijn krampen van het gladde spierweefsel van de wand van de holle organen zoals je slokdarm, maag en darmen. Je baby’tje kan door die krampjes dan helemaal in elkaar duiken. Meestal verdwijnt dit spontaan rond de 3-4 maanden. Deze houding kan helpend zijn voor de krampjes.

Van 2- 6 maanden gaan de slaapmomenten verschuiven naar langere nachtelijke rust en 2-3 slaapmomenten overdag. Je baby ontwikkeld steeds beter een eigen slaapritme, ook wel bioritme genoemd. Baby’s hebben korte slaapcycli van ongeveer 50 tot 70 minuten. Eerst is hun slaap onrustig, daarna ontspannen ze zich.

Vanaf 6 – 9 maanden is de slaapbehoefte 14 – 16 uur en kan je kindje steeds langere periode achter elkaar wakker blijven. Je baby kan dan ’s nachts 9-12 uur achter elkaar doorslapen. Overdag heeft je baby 2 slaapmomenten van 30 minuten tot 2 uur.  Het kan zo zijn dat je kindje beter doorslaapt rond de 6 maanden dan rond de 9 maanden door de rijping van de hersenen. Je kindje gaat steeds beter beseffen dat ouders “weggaan”.

blank

De gebroken nachten begonnen ons op te breken

Onze dochter van ruim 1 jaar werd iedere nacht nog meerdere keren wakker en viel alleen bij mama aan de borst in slaap. Ook duurde het heel lang voordat ze bij het naar bed gaan in slaap viel. We hadden haar een verkeerde slaap associatie aangeleerd, maarja.. hoe kom je daar vanaf? De gebroken nachten begonnen ons op te breken en daarom wilden we hulp. We hadden zelf al e.e.a. uitgeprobeerd, maar dat werkte niet. We zijn viavia bij Marjolein uitgekomen en konden al snel bij haar terecht. Marjolein luistert goed naar je verhaal en weet waar ze het over heeft. Samen hadden we een plan gemaakt die bij ons en onze dochter past. We zouden een paar dagen later beginnen en Marjolein stuurde die dag nog een lief berichtje om ons succes te wensen. Wij gingen zelf van het ergste uit, maar het was heel erg meegevallen. Na 3 nachten ongeveer sliep onze dochter de hele nacht door!! Ze werd niet eens wakker om te drinken. Nu een aantal weken later gaat het slapen nog steeds goed. Het plan wat we gemaakt hadden werkte dus heel goed voor onze dochter. Verder vonden wij het ook heel fijn dat we altijd met onze vragen bij Marjolein terecht konden. Je kreeg altijd snel een reactie.

Van 1-2 jaar is je kindje een dreumes. Een kind van 1 jaar slaapt ongeveer 11 tot 13 uur per nacht. Ook overdag slaapt hij nog een paar keer, meestal een uurtje ’s ochtends en een uurtje ’s middags.

Vanaf 2 jaar is je kindje een peuter en slaapt 12- 14 uur per etmaal. Een peuter slaapt in de nacht ongeveer 10 tot 12 uur, maar de verschillen tussen peuters zijn groot. Een peuter doet in het begin nog 2 dutjes en gaat steeds meer over naar 1 middagdutje van gemiddeld 1,5 uur. Alles wat moet, wil je kind in deze fase niet. Ook het naar bed moeten kan problemen geven. Peuters willen soms niet gaan slapen of komen ’s nachts uit bed.

Ook kan er ’s nachts verwardheid optreden. Dat kan komen  in de overgang van de diepe slaap naar de lichtere slaap.

Als je kleuter 4 jaar is geworden hebben ze ongeveer 11-12 uur slaap per nacht nodig. Het middagdutje is verdwenen. Ze gaan nu ook naar school en ze hebben de nachtelijke slaap extra hard nodig. Zeker in het begin kan je kleuter een middagslaapje in het weekend of op een vrije middag wel nodig hebben.

Nacht angsten kunnen in deze fase voorkomen. Je peuter doet iedere dag nieuwe indrukken op. ’s Nachts droomt hij over die dingen om alle nieuwe ervaringen te verwerken. Dit kunnen leuke dromen zijn, maar ook angstige of enge dromen. Hij kan huilend wakker worden of in paniek zijn. Je kleuter kan nog geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid, zo is een droom voor hem levensecht.

Blijf rustig, neem de droom door en neem de angst serieus. Zorg dat hij zich weer veilig voelt in zijn bed. Troost en knuffel even maar laat je kindje in zijn eigen bed verder slapen.

blank
blank

Bel Marjolein Akkerman voor het maken van een afspraak:

Telefoon: 06 417 432 89

Of email naar info@atherapeuten.nl

Reken op ongeveer 7 afspraken (gemiddeld). In het begin wekelijks, later met grotere tussenpozen.

Een afspraak duurt een half uur. De eerste keer drie kwartier.

Kosten & vergoeding kind

Voor kinderen tot 18 jaar wordt behandeling vergoed vanuit de basisverzekering.

De ins & outs staan in de betalingsvoorwaarden

Ik wil weer slapen

Schenge 4

Adres: Schenge 4, Middelburg

In het pand van Zeeland gezond, tegenover  Leger des heils / Brandweerkazerne. Parkeergelegenheid op het terrein of in de straat. Er is een overdekte fietsenstalling.

blank

Marjolein Akkerman, kinderslaaptherapeute

blank