9 punten naar functioneren zonder pijn:

1, Wij willen dat iedereen pijnvrij door het leven gaat. Het is onze missie om dit ook bij u te bereiken.

2. Begin niet aan of stop met eindeloze behandelingen die geen verbetering geven. Of: is de aandacht prettig en wilt u liever niet opknappen? Ga er dan mee door.

3. Pijn zit altijd voor een deel tussen je oren, maar komt ook altijd ergens vandaan: de lokale prikkel. Waar ga je aan werken: aan ‘tussen de oren’ of aan de lokale prikkel?

4. Wat wij doen, is niet uit te leggen. Dat moet je ervaren. (poging tot uitleg vindt u wel op de site).

5. Wat doe je zelf? Wat doe je niet zelf? Wat gaan wij voor u doen? Als u zelf al beweegt, levert het doen van een arsenaal oefeningen geen bijdrage aan herstel, hooguit tijdelijk minder pijn. Wij lossen in de meeste gevallen problemen op waar u met oefenen niet ‘bij kunt’, zo nodig aangevuld met alleen gerichte en een beperkt aantal oefeningen die altijd effectief zijn. Geen overbodige ballast. Soms is een eenvoudige aanpassing in uw houding of beweging al genoeg om het verschil te maken.

6. U heeft alle skills al ‘in huis’ om pijnvrij te bewegen. U heeft namelijk altijd pijnvrij bewogen. Daar keren we naar terug.

7. Doe 1) niet te moeilijk, en 2) doe wat je leuk vindt. Geen betere oefening of beweging dan datgene waar u plezier in heeft. Houd je van dansen? Ga dansen. Pas je aan in tijdsduur en intensiteit, het is maar voor even, maar u houdt uw plezier. Dat doet goed.

8. Komt u voor de therapeut, of komt u voor uzelf? Onze sleutelwoorden: focus, integriteit, privé, storingsvrij, no nonsens (humor mag), aandacht, maar bovenal: U. The person I’m talking to is the most important person in the world. The only reason for me is to found out why (Bill Clinton).

9. Respect voor het weefsel, met kennis. Pezen, banden en kraakbeen zijn gemaakt om een leven lang mee te gaan. Als je dat begrijpt, is een operatie het laatste wat je wilt (vaak niet effectief, hoog placebo effect, maar dan is het wel kapot). Weetje: de ‘halfwaardetijd’ van de achillespees varieert van 200 tot 400 jaar en wordt niet beter of slechter door training. Er is dus iets anders aan de hand.

Muddy Watersstraat 47
4337 WL Middelburg

Provincialeweg 2
4494 NA Geersdijk (Landgoed Rijckholt)

Dreesstraat 2
4384 DC Vlissingen (Het Beweegpunt)