Iets doen = bewegen = buigen en strekken?

616 woorden, leestijd: 2½ – 3 minuten

Wat kan een knie? Of misschien zo gezegd: Wat doet een knie (of een enkel, een teen of vinger, of twee wervels, enzovoort)?

Een knie kan voornamelijk buigen en strekken, en een heel klein beetje draaien en opzij bewegen

Een knie kan (of doet) buigen en strekken. Er is een minieme hoeveelheid draaien en zijdelingse beweging mogelijk, maar iedereen herkent een knie aan de veel grotere buig- en strekbeweging.

Hurken of ‘in je hurken zitten’, knielen, tijdens iets (zwaars) tillen, dat zijn duidelijke momenten dat je je knieën buigt. En weer strekt bij het gaan staan. 

‘Laag zitten’ bij skiën, hockey of tennis. De squat of lunge bij het fitnessen. Roeien, lopen, traplopen (op en af). 

Je knie naar je buik trekken als je lage rugklachten hebt (een oefening bedoeld om de pijn te verlichten).

Bij het laatste voorbeeld is het doel (via de knie naar de buik trekken) om de lage rug te buigen. Daar is ie weer: buigen. De wervels in de rug hebben als voornaamste bewegingsrichting het buigen en strekken. Net als een knie.

Elke twee wervels grenzend aan elkaar, zeker in de lage rug en nek, zullen voor het grootste deel kunnen buigen en strekken en daarnaast een heel klein beetje draaien en opzij kunnen buigen.

Gemiddeld heeft een mens 24 wervels – de wervelkolom: 5 lendewervels (lage rug), 12 bovenrug- of borstwervels waar de ribben aan vastzitten en 7 nekwervels. De schedel rust op de eerste nekwervel, de onderste (5e) lendewervel staat boven op het heiligbeen

Wij, als bewust denkende mens, zijn in staat om wervels te tellen en maken een onderscheid tussen onderrug, bovenrug en nek.

Het, ‘ons’ , lichaam zelf, telt niet, is dat niet bewust. We noemen bijvoorbeeld pijn aan de onderzijde van de rug ‘lage rugpijn’. Dat is makkelijk (en een open deur). Zo kunnen we iets duiden.

Maar, als we een oefening doen voor of tegen deze lage rugpijn, beweegt de hele wervelkolom, dus alle wervels mee. Bewust worden we daar nauwelijks van.

 

Dit is een röntgenfoto van de zijkant van de nek (ook een deel van de schedel, en gebit is te zien). De pijlen wijzen naar (facet)gewrichten tussen wervels, in blauw gearceerd

Zoomen we in op twee wervels die aan elkaar grenzen en dus ten opzichte van elkaar bewegen (in de facetgewrichten, zo noemen we die: ze liggen in de nek en bovenrug als het ware dakpansgewijs op elkaar), dan is ongeveer hetzelfde te zien als bij een knie: voornamelijk buigen en strekken.

De uitzondering hierop is de eerste nekwervel, die rustend op en bewegend ten opzichte van de tweede nekwervel juist bijna alleen maar draait.

Met allerlei soorten therapieën die er zijn, waarbij wordt geoefend, bewegingen worden gemaakt, zoals dat ook gebeurt bij de meest voorkomende krachtoefeningen; en met alle verklaringen die er aan worden gegeven (waar het allemaal goed voor is of hoe het gekomen is dat je lage rugpijn hebt gekregen, of zelf veroorzaakt) vindt er tussen de wervels niet heel veel anders plaats dan buigen en strekken.

Voor het lichaam lijkt doen wat het kan doen het belangrijkst. Vanuit therapeutisch oogpunt voor de meest voorkomende pijnklacht, namelijk lage rugpijn, stelt de fysiotherapeutische richtlijn [1] dat niet duidelijk is welke oefeningen het beste zijn. Het advies is om iets van oefentherapie aan te bieden, passend bij wat de patiënt wil en wat de therapeut kan. 

Nogmaals, bij het doen van het-maakt-niet-uit welke oefening, het is vooral een kwestie van buigen en strekken. Je zou haast zeggen, een kwestie van bewegen.

Dat neemt niet weg, tot slot en verwijzend naar een uitstekend artikel in de Volkskrant waar onder anderen een professor fysiotherapie aan het woord is, dat ‘iets doen’ beter helpt dan niets doen[2].

1. Staal, J.B. et al
KNGF-richtlijn Lage rugpijn Update klinimetrie 2017

2. Hardnekkige lagerugpijn tegengaan vergt een lange adem, en ‘dokter Google is een slechte raadgever’ via https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hardnekkige-lagerugpijn-tegengaan-vergt-een-lange-adem-en-dokter-google-is-een-slechte-raadgever~bd767c3b/

📱  06 4162 8469

📧 info@atherapeuten.nl

Schenge 4, Middelburg

in het gebouw van Zeeland Gezond